Här kommer jag skriva om mina största intressen, trädgård, inredning och då helst shabby chic, bakning,familj, min butik och gjutning i betong. Att få skapa fina å vackra saker får mig att må bra. Kommer även att skriva lite om vägen tillbaka från utmattningsdepression men mest om glada fina och roliga saker



söndag 4 november 2012

Bakat lite.

Hej alla där ute.

Ja vi hade ju lite kalas igår för 16 åriga dottern, mormor å morfar, farmor å farfar och "plastfarmor å farfar" (eller vad man nu ska säga) var här så vi var 14 pers tror jag. Jag hade glömt sätta på ugnen innan de kom så maten blev lite försenad men det gick ändå, de hade inget val:) Eller som det heter: den som väntar på något gott...

Gjorde rosa tårta med lite fjärilar som utsmyckning på den. Mönstret i marsipanen är av en kavel jag använde för första gången igår.

Idag har det blivit lite muffinsbak, POLLYMUFFINS. Ni som inte provat att göra dessa,GÖR det.

Recept kommer här: 12 port

2ägg
2 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 gr smält margarin/smör
1 dl mjölk
1 påse Polly

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i de torra ingredienserna och därefter smält smör/margarin och mjölk. Klicka ut hälften av smeten i formarna, lägg i pollygodisar. (jag brukar lägga i 3 polly i varje form). Täck därefter med smet. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 12 minuter.
Gräddar man för länge så kan polly godisarna ploppa upp och det ska de inte göra.
När jag ska servera dom så brukar jag pudra över lite kakao på dom. Väldigt goda. Det går även att byta ut polly mot ahlgrens bilar.
Så här blir dom. Jag skyller på min utbrända hjärna att jag börjar bli som en man, kan bara göra en sak i taget. Glömde bort en plåt i ugnen för jag gjorde annat en stund:)
Idag SKA jag gjuta lite med mina nya ljushållare och allt annat och jag SKA låta dom torka tillräckligt länge innan jag tar ur dom ur formarna :)
Ha en bra söndag. Kram Jennie

2 kommentarer:

  1. Hej kul att du hittade in till mig så jag kunde besöka dig! Jisses vilken härlig tårta! HA en fin vecka kram från Maja

    SvaraRadera
  2. Superfin tårta!! Å pollymuffisarna skall helt klart provas! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du kikar in här, jag blir jätte glad om du vill lämna en kommentar hos mig. Då får jag ju glädjen att kunna kika in hos dig som har blogg.
Kramar. Ni som inte har blogg kan oxå kommentera. Gå in i rullisten vid kommentarsrutan och sätt dig som anonym, i kommentaren kan du sedan skriva ditt namn om du vill.Tryck på publicera när du skrivit färdigt.