Här kommer jag skriva om mina största intressen, trädgård, inredning och då helst shabby chic, bakning,familj, min butik och gjutning i betong. Att få skapa fina å vackra saker får mig att må bra. Kommer även att skriva lite om vägen tillbaka från utmattningsdepression men mest om glada fina och roliga saker



måndag 12 november 2012

Soliga måndag.

Hejsan.
Härliga solen som visar sig idag, trots blåst så är det skönt ute idag.
Måste bara tipsa om den bästa baktidningen som finns! Hembakat heter den. Om ni tycker om att baka, bröd, kakor, mjuka kakor, knäckebröd, godis m m och inte vill ha så mycket reklam i tidningen, då ska ni köpa denna! Varje gång jag får tidningen så är det ofta jag går igenom hela tidningen och bakar de recept som finns i den. Lätta recept och mycket gott. Sååå.. har ju lite fikagäster i veckan och den idag är redan gjord:) Så i tidningen fanns det recept på "Vit kladdkaka med likörgrädde". Den var FARLIGT god kan jag säga:)
Det var kladdkaka i muffinsformar.

Recept:
8-15 st beroende på storlek på formen. 175 grader

250 gr vit choklad
200 gr smör
3 ägg
 2 1/2 dl strösocker
2 dl mjöl

Garnering:
3 dl vispad grädde
Irish creamlikör ex baileys

Hacka chokladen grovt. Smält smöret, dra undan från plattan och tillsätt chokladen och rör tills den har smält.
Vispa ägg och socker poröst. Rör försiktigt ned chokladsmeten och mjölet i äggsmeten, INTE VISPA.
Vid 7 cm stora formar så blir det ca 8-9 st, vid 5 cm formar blir det 15 st ca.
Fyll halva formarna med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. De ska vara kladdiga inuti.
Låt svalna.
Vispa grädden och tillsätt likör efter smak. Klicka grädden på kakan.
Väldigt goda :) Så här såg mina ut.


Igår på farsdag så firade vi min pappa på em och vi passade då på att ysta ost. De små barnen var ju givetvis oxå med. Får vi se hur den smakar framåt jul. Tror jag ska lägga den i sprit:) Så här såg det ut när tjejerna knådade ur vasslet iallafall.


Det var lite bakning och ystning detta.
Tror att jag även hinner lägga ut lite bilder på betong saker lite senare, när de fått torka tillräckligt...:)
Ha det gott. Kram Jennie

2 kommentarer:

  1. Mumsiga recept kan man aldrig få för mycke av!!
    Ser gott ut och ska testas till helgen!
    Ha d finfint så hörs vi snart!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan intyga att de var lika goda som de ser ut. Tack Jennie för en trevlig pratstund och gott fika!

    SvaraRadera

Vad kul att du kikar in här, jag blir jätte glad om du vill lämna en kommentar hos mig. Då får jag ju glädjen att kunna kika in hos dig som har blogg.
Kramar. Ni som inte har blogg kan oxå kommentera. Gå in i rullisten vid kommentarsrutan och sätt dig som anonym, i kommentaren kan du sedan skriva ditt namn om du vill.Tryck på publicera när du skrivit färdigt.